thenightclub (jawel, in 1 woord en zonder hoofdletters) is een vijfkoppige band, met ex-leden van Falling Man en Captain Moon. Bas en drum leiden, een paar akkoorden per nummer, één groove. Body music. Alles ontstaan uit improvisatie, en toch echte songs. Donker en dwars, absurd en dansbaar. Geen retro, maar wel de geest van bands uit de late jaren zeventig, vroege jaren tachtig, die de energie van punk injecteerden met funk, disco, afro, reggae, krautrock, minimal, etcetera. thenightclub maakt postpunk, maar wel postpunk die ver verwijderd is van de platgetreden clichés.

Hun eerste digtale single ‘Mr. Eddy’ werd hoog geprezen door Marcel Vanthilt en ook Stijn Meuris was onmiddelijk fan. Hun tweede single, ‘Blue Eyes’, lijkt een gelijkaardige weg op te gaan. Muzieksite Luminous Dash noemt hen één van de beste Belgische live-bands. thenightclub wordt het meest vergeleken met T.C. Matic, een vergelijking die zeker klopt. Zanger Sander Van Den Broecke zou niet misstaan naast wijlen Arno Hintjens, maar de vergelijking komt ook deels doordat thenightclub tegendraadse muziek maakt die niet in hokjes te vatten valt. Een streepje Talking Heads en LCD Soundsystem zit er ook in, maar de verdienste van dit vijftal is dat ze vanuit het grote niets erin geslaagd zijn om met een zeer eigen sound op de proppen te komen.
Foto tomverrbuggen.com
LINE-UP
Sander Van den Broecke – vocals
Kasper Wyns – guitar
Paul Van De Velde – bas
Peter Van der Beken – keys
Bart Bauters – drum